Szkoła Podstawowa nr 2 im. Bohaterów 10 Sudeckiej Dywizji Piechoty w Lwówku Śląskim

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3137884
    • Do końca roku: 239 dni
    • Do wakacji: 46 dni
  • Kontakt

    75 782 46 59

    szkolaMAŁPAsp2lwowek.pl  (małpa-@)

    ePUAP

    /SP2-LwowekSl/SkrytkaESP

     

Impresariat Artystyczny INSPIRACJA z Krakowa

  W naszej szkole dnia 07.05 br. zagościł teatr. Cykl składał się z trzech spektakli, które były dostosowane do możliwości percepcyjnych różnych grup wiekowych.

 

  „ Wielka wyprawa Klary i Lutosława”


Bohaterowie opowieści to wyjątkowe przeciwieństwa pod względem charakteru i temperamentów. W takiej konfiguracji nie trudno  o konflikt . Jednak sytuacja wymusiła zawieszenie broni, a nawet skłoniła do współpracy.


 


Początkowo pod metaforycznymi postaciami żółwia i papugi dzieci łatwo rozpoznały zestaw cech i zachowań typowych dla niepożądanych relacji rówieśniczych: przedrzeźniania i dokuczania, w efekcie prowadzących do wykluczenia  rówieśnika z grona kolegów. Spektakl miał na celu eliminowanie tych zjawisk, poprzez naukę empatii i kształtowanie odpowiednich postaw. Bajka uczy akceptacji odmienności innych dzieci, kładzie nacisk na eksponowanie mocnych stron i umiejętności każdego : powolność żółwia, może być postrzegana jako rozwaga … !?

 

Spektakl promuje umiejętność nawiązania współpracy w grupie. W bajkowej konwencji min. poprzez piosenki, uczy zasad zachowania i elementarnej kultury wobec rówieśników i starszych. Został skierowany do najmłodszej widowni, obowiązkowych oddziałów „ O” i klas I.


                  


 



„Poskromienie nieznośnego smoka”


Spektakl zaplanowany do klas II i III.

Dynamiczne widowisko, wykorzystujące bajkową konwencję, poruszające ważne treści dla dzieci. Uczula na zjawisko agresji i przemocy, problematykę przestrzegania norm i reguł, współistnienia w społeczności.

    Uczy kontrolowania emocji i stosowania w praktyce form grzecznościowych. Widowisko oparte jest na treściach społecznych, pokazane jest jak rozwiązywać konflikty i prawidłowo funkcjonować w grupie. Dzieci – widzowie uczą się sztuki empatii, komunikowania się ( właściwego odczytywanie komunikatów, również tych niewerbalnych ) oraz tego , jak radzić sobie ze swoimi uczuciami.



       


 

 „Bogerka”


Spektakl i prelekcja dostosowana do grupy wiekowej  z klas VI

Opowieść o brutalizacji świata w którym dorasta młodzież. Młody człowiek pozostawiony samemu sobie musi sprostać oczekiwaniom dorosłych. Niepowodzenia wywołują coraz to większą flustrację. Brak zrozumienia ze strony najbliższych jest powodem poszukiwania akceptacji wśród grupy rówieśniczej. Sposobem na zaistnienie w grupie jest agresja. Fala agresji narasta lawinowo, aż staje się niemożliwa do opanowania. Emocje, chęć zemsty, próba udowodnienia własnej przewagi, wywołują eskalacje przemocy. Dochodzi do sytuacji w której nie sposób określić jednoznacznie, kto jest katem, a kto ofiarą. Pozornie najprostsze rozwiązania okazują się ślepą uliczką, droga do nikąd. Człowiek niewiedzący gdzie szukać pomocy, bezsiln

y, działający pod ciągłą presją, podejmuje najgorsze z możliwych decyzji.




  W spektaklu wskazana jest istota budowania prawidłowych relacji międzyludzkich, poczucia empatii. Uczy kształtowania umiejętności społecznych takich jak rozwiązywanie konfliktów i opieranie się naciskom ze strony otoczenia. Pokazana jest ważna umiejętność asertywnego wyrażania własnych myśli, uczuć i emocji. Uczy , gdzie należy szukać pomocy w sytuacjach zagrożenia przemocą i jak zachować się będąc świadkiem bądź ofiarą. Nauczyciele wychowawcy otrzymali konspekty z materiałami pozwalającymi zrealizować kilka jednostek lekcyjnych na bazie spektaklu „Blogerka”.


   

 



 Więcej zdjęć: https://picasaweb.google.com/sp2lwowekslaski/Przedstawienie0905201303#

                                                                             Opracowała                                                                    Lidia Reif

Title